🎯 Denna veckan:

Hej!

Denna veckan synar vi Säker Vattens nya branschregler som släpptes i onsdags, Oras shoppingtur och så avslutar vi med en tanke om ärlighet i branschen, något vi kanske pratar lite för sällan om.

Mycket nöje!

Du läser Badrumsbladet - ett nyhetsbrev för badrumsintresserade!

Nya branschregler från Säker Vatten nu tillgängliga

Från och med 1 januari 2026 börjar de nya reglerna gälla fullt ut, men de finns redan tillgängliga i både tryckt och digital form för den som skulle vilja tjuvstarta! För den som inte vill läsa igenom hela regelverket har Säker Vatten skapat en kort pdf-sammanfattning över utvalda ändringar.

Viktiga ändringar att känna till för dig i branschen

  • Köksblandare med kokfunktion, s.k. kokkran, tillåts med vissa förbehåll.

  • Digitalt intyg på utförd installation ska lämnas absolut senast fyra veckor efter avslutat arbete.

  • Krav på golvbrunn i fler fall än tidigare, som i rum med duschanordningar vid bidé, wc eller tvättställ.

  • Utöver det tillkommer krav på golvbrunn i rum med utrustning som ska kunna tappas ur, som varmvattenberedare, värmepump, och liknande.

  • Auktoriserade VVS-företag måste ha minst en heltidsanställd montör.

  • Rör, skyddsrör och komponenter måste vara godkända i ett sammansatt system, inte var för sig, likt reglerna för tätskikt.

Fokus köket

För ett tag sedan rapporterade vi om hur vattenskador i köket står för 36% av alla vattenskador, vilket mynnat ut i projektet “Köket”, ett samarbete mellan flera olika branschorganisationer, försäkringsbolag, m.fl.

  • Ökat kravläckageskydd i kök

  • Uppsamlingstråg under diskbänkskåp, kylskåp, diskmaskin

  • Fuktsensor som är kopplad till läckagebrytare eller vattenlarm

Kommentar: De nya branschreglerna från Säker Vatten är ett direkt svar på Vattenskaderapporten 2024, som visade att en allt för stor del av alla vattenskador sker i köket (36%) eller i ledningssystem (62%).

Här ser vi även att ny teknik börjar ta sig in i regelverken på allvar. Med krav på fuktsensorer kopplade till en central brytare kommer vi se ett ordentligt uppsving för den typen av godkända produkter och installationer.

Veckans siffra

I Houzz stora undersökning om hur britterna renoverar ser vi en tydlig trend för minimalistiska stilar, som Japandi och Skandinavisk. Samtida (38%) och Modern (26%) är dock fortfarande dominerande.

Utöver det ser vi även att över hälften av britterna väljer färdiga, flytande kommoder med fasta handtag.

Kommentar: Houzz ger en ganska bra bild av mitt intryck av den brittiska marknaden, som ligger väldigt nära den svenska på många sätt. Den generella bilden man får av undersökningen är att brittiska badrum går åt samma håll som svenska badrum, där de hålls minimalistiska, lättstädade, och med bra förvaring.

Att de något svårare tiderna lyser igenom ser man framförallt på motivationen bakom att välja hållbara produkter, där den vanligaste orsaken är kostnadsbesparingar följt av miljöskäl.

📌 Vad som händer mer i branschen

Oras expanderar i Norden

Oras Group tar nu ett rejält kliv i Norden. Efter köpet av Gustavsberg och Vatette får koncernen ett av de bredaste erbjudandena på marknaden, från blandare till hela badrumssystem.

“Detta förvärv är mer än bara summan av dess delar. Vi blir nu ännu bättre positionerade för att möta kundernas behov med rätt produkter och varumärken över olika försäljningskanaler och marknader”

Kommentar: För Oras betyder köpet inte bara en breddning av sortimentet, utan också en chans att konkurrera om förstaplatsen i Norden. Kombinationen av Gustavsbergs varumärkeskännedom Oras tekniska styrka kan bli svår att matcha!

  • PPG lanserar Key Lime Pie som årets färg 2026. Representerar motståndskraft, optimism och självuttryck, samtidigt som den ger en lugn, behaglig känsla med subtil energi, enligt PPG.

  • Årets IFA-mässa i Berlin visar två tydliga trender: integrerad teknik och hållbarhet.

    Kommentar: Även om fokus ligger mycket på integrerad teknik så får det inte gå överstyr. Det blir en av de större utmaningarna framåt för att motverka “tekniktrötthet” hos konsumenterna, vilket också kommenteras av Antony Peart, chef för varumärke och kommunikation på Haier Europe till KBB Review.

📏 Ett sista ord…

Är vi fast i en fejkad positivism?

I veckan läste jag en intressant opinionsartikel i brittiska KBB med titeln “Why do we bullshit?” av Michael Linsky. När man är ute och möter folk från branschen och ställer frågan “Hur går det?” får man ett nästan reflexmässigt “Jodå, det går bra!” tillbaka. Men vi vet alla att branschen faktiskt är i en svacka för tillfället, även om mycket pekar på att vi så sakteliga är på väg tillbaka.

Linsky påpekar att, om man istället svarar i stil med “Nja, marknaden är helt galen så det går faktiskt ganska tungt just nu.” så öppnar helt andra konversationer upp.

En ärlig konversation kring läget, marknaden, eller produkter kan öppna upp nya samarbeten och möjligheter än om man låtsas att solen skiner.

Kanske vore det mest ärliga svaret just nu “Vi kämpar på.” Vad säger du?

Berätta gärna mer på LinkedIn eller e-post!

📨 Gillar du Badrumsbladet?

Följ oss på sociala medier:

Med vänliga hälsningar,

Gustav Eklund

Reply

or to participate

Keep Reading

No posts found