
🎯 Denna vecka:
Hej!
Denna vecka spanar vi på Houzz stora renoveringsrapport för 2025 och de senaste trenderna inom badrum, design och teknik. Få inspiration, branschinsikter och tips inför kommande projekt!
Mycket nöje!
Du läser Badrumsbladet - ett nyhetsbrev för badrumsintresserade!
Houzz stora renoveringsrapport för 2025 (UK)
I den nyligen släppta rapporten av Houzz ser vi en stabil ökning av renoveringsprojekt i de brittiska hushållen under 2024. I allt större utsträckning renoverar man långsiktigt och med prioritet på ordentliga uppgraderingar av husets infrastruktur, som VVS-system.
Ökad renoveringsaktivitet: Över hälften av alla husägare renoverade under 2024, något som förväntas öka ytterligare under 2025.
Åldrande bostäder driver renovering: Allt fler väljer att uppdatera och uppgradera värme-, VVS-, och elsystem i sina bostäder.
Långsiktigt tänk kring hemmet där över 60% planerar att bo kvar i minst 11 år och renoverar därmed för sin egen skull och framtid.
Mest populära renoveringsutrymmena var badrum och kök med vardera 37%.
Utmaningar med produkter och material: 26% av de svarande säger sig haft svårt att hitta rätt produkter och material.
Åldersgruppen 40-54 (Gen X) år var den grupp som spenderade mest på renovering, dubbelt så mycket som gruppen 55-74 år (Baby Boomers). 71% var gifta par, 63% högutbildade och 77% bor i fristående-/radhus.
Sverige går samma väg:
Kommentar:
Precis som i Storbritannien har vi många äldre hus i Sverige som behöver renoveras, och många renoverar för att bo kvar länge. 94% av hushållen använder hantverkare och prioriterar energieffektiva lösningar.
Vi befinner oss mitt i ett generationsskifte. Den mest renoverande generationen (Gen X) spenderar betydligt mer per hushåll än sina föregångare (Baby Boomers). Det är en stor hint till leverantörer och tillverkare att personlighet och hög kvalitet sannolikt kommer vara efterfrågat framöver.
En intressant sak att ta med sig från rapporten är att var fjärde svarande hade svårt att hitta rätt produkter till sin renovation. Lättillgänglighet, hållbarhet och anpassade produkter kan vara nyckeln framåt för att blidka även denna gruppen.
📌 Viktiga branschnyheter
Laufen utvecklar Silent Flush-system för toaletter med rimless-design. Med ny Vortex-teknologi styr man vattnet effektivt och tyst så sovande familjemedlemmar inte störs. Utöver tekniken används ljudisolerande kuddar mot väggen för att ytterligare reducera vibrationer.
Lennart Weiss, kommersiell chef på Veidekke, menar att allt fler utländska arbetare konkurrerar med svenska, vilket riskerar urholka kompetensen och slå ut seriösa företag. Även om utländska arbetare håller generellt hög standard används många för att systematiskt fuska med löner och sociala villkor, vilket kan sänka arbetskraftskostnaden med 45% jämfört med svenska yrkesarbetare.
Svedbergs bygger vidare på serien Poem med “Poem Soft”. De rundade formerna, träfanéren och den jordnära paletten stärker bilden av att skandinavisk badrumsdesign just nu rör sig bort från stramt och rakt – och mer mot mjukhet och naturmaterial.
Ahlsell köper JK Belysning AB, specialister inom belysning för offentliga miljöer, och får tillgång till specialistkompetens och leverantörsrelationer. Breddar därmed sin marknadsposition och kan framöver erbjuda en starkare helhetslösning i hela Sverige.
Brittiska Wickes går framåt med strategi med fokus på digitalisering, bredare DIY-sortiment och fler designkonsulter. Menar att kombinationen av bekvämlighet, valmöjligheter och starkare kundupplevelse är det som driver tillväxten.
📅 Möten & Möjligheter
Fastighetsmässan i Göteborg
I veckan är det dags för årets fastighetsmässa i Göteborg på Åby Arena. Mässan riktar sig främst till verksamma inom fastighetsbranschen, men bjuder på gott om tillfällen även för badrumsfolk!
När? 17-18 september
Var? Åby Arena, Göteborg
Några utställare som kan vara relevanta för badrumsbranschen:
Ahlsell - Alla vet vem Ahlsell är.
Cosentino - Producerar bland annat ytor som Silestone, Dekton och Sensa, som används flitigt av ex.vis möbeltillverkare.
Flexit - Tillverkar allt inom inomhusklimat.
LK Systems - VVS, golvvärme och vattensystem
Marbodal - Kök- och badrumsmöbler
Nibe - Varmvattenberedare, mm.
Polaria - Finsk möbeltillverkare för badrum
Habitare 2025 i Helsingfors
Årets tema på Habitare i Helsingfors under förra veckan var “touch/sinne” – material, texturer och emotionell design i fokus.

Skandinavisk “soft” med stora plattor, spa-känsla och naturnära palett. Bild av Badrumsbladet.
Badrumstrender 2025:
Sömlösa ytor och stora plattor för hygien och harmoni
Spa-känsla: badkar, regnduschar, dimbar belysning, aromaterapi
Naturnära palett: beige, sand, terrakotta, dova gröna & svarta
Taktila ytor & hantverk som ger unika uttryck
Integrerad teknik: smarta speglar, sensorer, vattenbesparing
Speglar med organiska former & kantbelysning i guld/koppar
Kommentar: Mässan visar tydligt hur badrummet fortsätter röra sig bort från ren funktion till upplevelse och identitet. För svenska aktörer innebär det att materialval, ljussättning och integrerad teknik ligger i fokus framöver.
Samtidigt kan man undra hur mycket som faktiskt når den breda massan. Många trender ligger på premiumnivå, samtidigt som lyxsegmentet ofta ligger till grund för nästa generations volymprodukter.
Tycker även det är intressant hur tekniklösningar ofta ligger i bakgrunden, vilket visar att det i praktiken är designen som driver innovationen, inte tekniken i sig.
Integrera teknik utan att kompromissa med känsla är en vinnande strategi!
📨 Gillar du Badrumsbladet?
Följ oss på sociala medier:
Med vänliga hälsningar,
Gustav Eklund


