🎯 Denna veckan:

Hej!

Kundens roll i badrumsbranschen förändras snabbare än någonsin, från mer research online till nya förväntningar på service. Samtidigt skakas marknaden av ROT-ändringen och internationella trender på Cersaie.

Mycket nöje!

Du läser Badrumsbladet - ett nyhetsbrev för badrumsintresserade!

Kunden förändras, men är branschen redo?

Brittiska KBB:s nya poddserie belyser hur kundens beteende i badrumsbranschen snabbt förändras.

Mer pålästa, men inte alltid rätt informerade

  • Ökad internetforskning: Konsumenter gör mer research online efter pandemin och med verktyg som ChatGPT.

  • Sociala medier driver trender och ger nischade varumärken större räckvidd.

  • Samtidigt skapar globala medier orimliga förväntningar på lokala marknader.

Rollen som säljare behöver utvecklas i takt med att kundens beteende utvecklas. Bild av Badrumsbladet.

Två kundtyper

  • Förstagångsköpare prioriterar oftast estetik.

  • Erfarna renoverare sätter kvalitet och tillgång till reservdelar främst.

Nya krav på återförsäljare och hantverkare

  • Rollen utvecklas från “lärande” till mer guidande för att sålla bland information och önskemål.

  • Service är helt avgörande: En dålig Google-recension kan skada företaget då man inte längre “har någonstans att gömma sig”.

  • Mindre telefon och sms, mer e-post: Vissa företag har ändrat sin kommunikationsstrategi för att minska stress.

Varför det är viktigt: När kundens beteende förändras måste vi även vara med och möta deras nya problem med nya lösningar. I podden diskuteras även hur de klassiska ”helgrusherna” uteblir mer och mer. Istället dyker kunden upp en måndag förmiddag för att lägga beställningen på inredningen de tittat ut online under helgen.

Kommentar: Precis som i podden så märker vi samma beteende här i Sverige. Eftersom att många slutprodukter idag dessutom är betydligt mer lättmonterade skiftas kunskapen hos personalen från teknisk kunskap till en bredare kunskap om ex.vis stil, design och fokus på god service.

📌 Senaste branschnyheterna

  • Zurface, inleder samarbete med portugisiska naturstensleverantören Maami Home, särskilt känt för sina exklusiva lampor och möbler i natursten kombinerat med trä, metall och glas. Varje objekt som levereras utlovas vara ett hantverksmässigt unikt konstverk av Zurface.

  • ROT-avdraget återgår till 30% vid årsskiftet. Oro i branschen för minskad efterfrågan och svårigheter att planera framåt.

  • ”Powder bathrooms” (mindre gästbadrum) bör inte förbises, utan kan ses som platser för design och lyx. Maison Valentina rekommenderar fokus på konstnärlig belysning, tvättställ som skulpturer kombinerat med naturinspiration och modern design, även för de små badrummen.

Cersaie 2025: Innovation, hållbarhet och internationell expansion

I år samlas branschen i Bologna för Cersaie 2025. Årets mässa lyfter klimatsmarta bygglösningar, regenerativ design och digitalisering inom keramik och badrumsinredning.

Nyheter i år:

  • Nya utställningsytor för installationsteknik, wellness och icke-keramiska material.

  • Fokus på cirkulära materialflöden och integration av industri 4.0.

  • Starkt internationellt deltagande från bl.a. Indien, Brasilien och Mellanöstern.

  • Satsningar B2B-nätverk: Matchmaking och sidoprogram med urbana installationer och evenemang.

  • Digitaliseringsinitiativ: Projekt för stärkt koppling mellan traditionella- och moderna lösningar.

Kommentar: Cersaie-mässan visar tydligt att de globala badrumstrenderna går mot integrerad teknik, hållbarhet och wellness, men även breddning av marknader. Det är inte bara Kina som kan tillverka och Väst som kan köpa. Flera nya marknader har på senare år dykt upp som lovande samarbetspartners.

📨 Gillar du Badrumsbladet?

Följ oss på sociala medier:

Med vänliga hälsningar,

Gustav Eklund

Reply

or to participate

Keep Reading

No posts found