🎯 Denna veckan:

Hej!

Bastun är tillbaka! Och inte längre bara som en finsk tradition. Från New York till Tokyo, bastumoduler och wellness-ritualer letar sig in i våra badrum. Det kikar vi på i veckans nyhetsbrev.

Mycket nöje!

Du läser Badrumsbladet - ett nyhetsbrev för badrumsintresserade!

Bastun gör comeback! Från tradition till global trend.

I flera år i rad har finnarna ägt titeln “Världens lyckligaste folk”. Vissa tror att det kan ha att göra med bastubadandet. Så, i en värld där wellness blir allt viktigare för oss, hur ser bastutrenden ut framåt?

En självklar plats i badrummet för bastumodulen! Bild av Badrumsbladet

Bastun är inte längre bara en nordisk tradition. Just nu växer den fram som en global wellness-trend, där fokus ligger på kontrastterapi och vardagliga ritualer snarare än lyxiga spaupplevelser.

  • I New York öppnas en badklubb där bastu och kallbad ses som hälsorutin.

  • Samtidigt lanserar stora aktörer som Kohler sina första bastusystem för hemmabruk med kompakta modeller, digital styrning och materialval som smälter in i hemmet.

  • Från Italien ser vi Effe, som erbjuder moduler med bastu, hamam och kallbad i samma enhet.

  • Japanska Maruni lyfter fram design och hantverk i sin kupolformade Kupu Sauna i hinoki-trä.

  • På hemmaplan ser vi märken som Harvia erbjuda kompletta bastumoduler med IR-värmare eller vanliga elaggregat för hemmabruk.

Varför det är viktigt: Efterfrågan på olika spa- och wellness-relaterade produkter breddas ordentligt. Även relativt dyra lösningar, som kompletta bastumoduler har tillräckligt stor efterfrågan för att möta utbudet. Design, material och storlek blir allt viktigare som differentiering.

📌 Senaste branschnyheterna

Solid surface allt mer populärt, både i badrummet och på andra ställen. Materialet möjliggör kurvor och ytor som är svåra att få till med andra material, vilket gör den attraktiv för allt från offentliga miljöer till tvättställ och fasadytor.

Kommentar: Många konsumenter letar idag efter material som är lätta att hålla rena, är tåliga och som passar deras egna stil. Personligen tror jag att den här typen av material kommer bli allt mer vanliga och populära, vilket också visas av stigande efterfrågan på produkterna hos våra vanliga badrumstillverkare.

  • Maison Valentina tipsar om inredning till master-badrummet för att göra det till en personlig oas av njutning, snarare än bara funktion. Framhäver mörk marmor och mässing i kombination med inslag av skulpturer, som ett specialdesignat badkar som badrummets krona och centrum.

  • TECE Sverige får ny vd, Joel Gardek, tidigare Key Account Manager och säljchef på Dahl. Flera nya rekryteringar väntas i företaget, som rustar sig inför den väntade uppgången inom bygg- och VVS-sektorn.

  • LK Systems får ny säljchef, Petter Karlberg, och produktionschef, Arvid Aalen, i Norge. Petter kommer från Bosch Home Comfort, där han haft fokus på värmepumpar och grossistsektorn, medan Aalen haft 20 år i VVS-branschen, bland annat hos Geberit som projektansvarig. Båda ser fram emot att stärka sin position genom spännande investeringar i den Norska marknaden.

Bygg & Bomässan: En branch i förändring

I helgen står går årets Bygg- & Bomässa av stapeln. Flera framträdande svenska badrumsföretag kommer finnas på plats för att visa upp sina produkter och knyta nya kontakter.

När? 11 september

Var? Stockholm

Vad? After work-stämning hela dagen utlovas! Om du är i bygg- eller badrumsbranschen lovar arrangörerna att du ska känna dig som hemma.

Vad är vatten värt? Ny studie om vattenanvändning

I ny pilotstudie ”Att sätta pris på vatten” utreder Per Hillbur och Anna Thomasson i samband med Sweden Water Research vilka utmaningar vi står för när det kommer till förbrukning och infrastruktur. Trots att det är på mångas läppar finns det förvånansvärt få studier på området, enligt författarna.

Sektorn inlåst i befintlig infrastruktur och linjär logik

  • Svenska VA-sektorn står inför en stor utmaning med föråldrad infrastruktur och stort behov av investeringar

  • Linjär logik kännetecknar systemet för vattenanvändning och prissättning

  • Ses som ändlig resurs genom att vatten produceras, levereras, konsumeras och ses sedan som förbrukat

  • Skiljer sig från EUs strategi, som förespråkar ”water-smart society”, där vatten används på smartare sätt

Hinder för omställning

  • Brist på ekonomiska incitament:Trots att det finns tekniska lösningar på många problem används de inte i stor skala.

  • Lagstiftning utgör hinder för omställning: Självkostnadsprincipen och principen om skälighet och rättvisa skapar motsättningar och begränsar möjligheterna för framtida investeringar.

  • Prissättning och ”nudging” har begränsad effekt på konsumptionen: Slår ofta mot låginkomsthushåll och har ofta begränsad effekt på hushållens vattenkonsumption.

  • Vatten ses inte som bristvara i Sverige, vilket försvårar omställning.

Varför det är viktigt: Svensk VA-sektor står inför stora investeringar de kommande åren. Synen på vattnet kommer avgöra hur vi väljer att värdera och prissätta vatten och hur framtidens infrastruktur kommer se ut.

📨 Gillar du Badrumsbladet?

Följ oss på sociala medier:

Med vänliga hälsningar,

Gustav Eklund

Reply

or to participate

Keep Reading

No posts found