
🎯 Denna veckan:
Hej!
Efter flera år av tuffa marknadsförhållanden börjar byggandet visa nya tecken på liv. Nu sprider sig optimismen inför 2026 och flera prognoser pekar på tillväxt!
Vi kikar även närmare på konsumentsiffror om hållbarhet och smarta hem och nya produkter som analyserar din avföring.
Mycket nöje!
Du läser Badrumsbladet - ett nyhetsbrev för badrumsbranschen!
Bostadsbyggandet tar fart!
Efter flera tunga år börjar kurvorna äntligen peka uppåt. Veidekke räknar med en tillväxt på 5% 2026 och 4% 2027, en bild som flera andra delar.
Fler positiva tecken
Konkurserna minskar stadigt från föregående år i de flesta regioner.
Mest drabbade är mindre byggföretag.
Utöver lokalbyggandet har nu även bostadsbyggandet börjat öka igen.
Försiktig optimism
Sammantaget visar trenderna att bostads- och byggmarknaden är på väg tillbaka. Fler företag har stabil ekonomi och får allt mer att göra. Samtidigt menar Prognoscentret att tillväxten inte riktigt sträcker sig till hushållsnivå, som är fortsatt försiktiga med sina inköp.
💬 Kommentar: Försiktig optimism känns passande för utvecklingen som rapporterats under veckan. Det kanske mest glädjande i veckans rapporter är att branschens arbetare kan se fram emot ökad trygghet igen, inte minst inom byggservice och installation.
Veckans siffra

Fler är villiga att betala mer för miljövänliga alternativ. Bild av Badrumsbladet
Enligt en YouGov-undersökning kan 40% av konsumenterna tänka sig att betala 10% mer för miljövänliga produkter. Men bara om värdet kommuniceras tydligt!
Bland de mest populära smarta hem-produkterna för badrum och VVS syns inte helt oväntat “Smart Meter” (avläsare för vatten- och elkonsumption) i topp. Därefter hittar vi smarta termostater, belysning, samt tvättmaskiner och torktumlare.
Risker med smarta system
Att koppla upp hemmet mot internet har inte bara fördelen att du kan styra saker även när du inte är hemma. Det kommer även med vissa risker:
Kostnad: 35% menar att smarta apparater är överprisade, jämfört med andra modeller.
Pålitlighet: En tredjedel av de svarande oroar sig över vad som händer när internet eller strömmen går.
Integritet: 31% oroar sig över vad som händer med personlig data när allt finns i “molnet”.
För oss som jobbar med badrum och VVS betyder det här att miljömärkning och tydlig kommunikation blir allt viktigare konkurrensfaktorer framöver.
💬 Kommentar: Produkter med smarta funktioner kan, om de utvecklas- och används rätt, bidra till en avsevärt förbättrad kundupplevelse, där ljus, funktion, ljud och känsla kan samspela på ett helt nytt sätt. Det krävs dock att man tar konsumenternas oro på allvar, särskilt kring integritet, och att man utvecklar bättre integration mellan plattformarna. Annars riskerar vi ett hav av produkter där varje enhet kräver sin egen app och frustrationen tar över.
📌 På gång i branschen
Nordhem släpper ny innovativ handdukstork, delvis inbyggd i väggen. Ger ett minimalistiskt och rent intryck och kan styras av både strömbrytare på väggen och med smarta hem-funktioner.
💬 Kommentar: Det smarta hemmet har nu nått även handdukstorken. Nordhem plockar upp trenden från blandare och toaletter där många väljer inbyggt för ett renare uttryck. Den här lösningen lär främst locka dem som planerar nytt badrum, men den minimalistiska känslan kan mycket väl bli nästa steg även i badrumsdesign i stort.
Ballingslöv släpper ny badrumsmöbelserie, Aroma, med naturnära, lungna färger. Anpassad för att fungera i klassiska, såväl som moderna badrum.
Kohler släpper nytt hälsosystem som analyserar dina toalettbesök och ger konkreta förslag i app för hur du kan leva hälsosammare.
Vattenskadedrabbade och klimatvänliga alternativet Aquatherm green har orsakat vattenskador för miljontals kronor. Händelsen kan bli en väckarklocka för branschen kring vikten av testning och kvalitetssäkring, även för miljövänliga produkter.
📏 Ett sista ord…
En konkurs är en tragedi, men 300 konkurser är bara statistik.
Det sammanfattar ungefär hur avtrubbad man blivit av att läsa månadsvisa sammanfattningar över konkursutvecklingen. Men bakom varje siffra fanns ett företag, ofta med flera anställda, som inte lyckades överleva i branschen.
Efter att ha sett ett par direkta konsekvenser av ”det svåra marknadsläget” känns det skönt att nyheterna börjat andas optimism igen. Det ger företagen möjlighet att utveckla sina verksamheter och inte bara överleva för dagen. Anställda får ökad trygghet och lärlingar kan börja samla erfarenhet för att bygga morgondagens bransch.
Man får inte glömma att varje lågkonjunktur innebär ett tapp av kompetens som sedan måste byggas upp igen. Långsamt, steg för steg.
Hur har lågkonjunkturen påverkat er verksamhet? Har ni märkt av fler förfrågningar, eller är det fortfarande försiktigt på marknaden?
📨 Gillar du Badrumsbladet?
Följ oss på sociala medier:
Med vänliga hälsningar,
Gustav Eklund


